Supercompensatie

Je hebt spierpijn van de vorige keer sporten maar jou is verteld dat je elke dag in de sportschool moet staan om het sterkst te worden. Pas op, dit kan waar zijn als je weet wat je doet. Als je niet weet waar je mee bezig bent kan het zijn dat je spiermassa aan het afbreken bent terwijl je zo je best aan het doen bent om het juist op de bouwen. Je zal gebruik moeten maken van supercompensatie bij spieren.

Supercompensatie

Een belangrijk ding om te weten als je kracht training aan het doen bent is supercompensatie. Supercompensatie is een fysiologisch principe bij spieren.

Als je een spier traint, dan verzwak je deze eigenlijk. hij zal qua kracht minder worden, denk aan vermoeidheid/spierpijn. Wanneer het herstel van een spier optreed zal hij weer volledig herstellen, sterker nog, hij zal een bepaalde tijd sterker zijn dan dat hij voorheen was. Deze tijdsperiode noemen we supercompensatie. Als je op dit moment de spier weer gaat trainen heb je dus een sterker beginpunt dan voorheen. Hetzelfde principe zal dan weer optreden en zo zul je je spier(en) optimaal kunnen trainen. (Figuur 2)

Geen resultaat

Als je te lang wacht tussen de twee trainingssessies zal de spier weer op zijn begin niveau zitten en zal je telkens als je traint dezelfde vooruitgang boeken, maar omdat je te lang wacht zal je spier niet sterker worden omdat je telkens hetzelfde startpunt zal blijven houden. (Figuur 3)

Pas op!

Wat ook kan gebeuren is dat je te snel achter elkaar gaat trainen. Je zult dan zien dat je de spier af aan het breken bent in plaats van aan het opbouwen. Wat er gebeurd is dat je de spier weer gaat trainen nog voordat het herstel heeft plaats gevonden. Je zal dan dus per training steeds een lager startpunt hebben en je zal de spier dus nooit sterker maken dan dat hij was. Juist slapper.

(Figuur 4)