Jouw lichaam topfit

Dag in dag uit reis je af naar het veld, de baan, de hal waar jij traint voor jouw ultieme droom. Maar de concurrentie is enorm groot. Ze zijn soms net een jaar ouder, groter, sterker en ook nooit geblesseerd. Opgeven is geen optie. Met onder anderen mijn eigen ervaring in de nationale topsport en met mijn opleiding tot fysiotherapeut gaan we op een verantwoorde en preventieve manier jou zo fit maken als jij kan zijn. Met als hoofdzaak functionele krachttraining en blessurepreventie. Met functionele krachttraining wordt bedoelt dat we jou lichaam sterker gaan maken op de punten waar jij het nodig hebt.

 

Functionele krachttraining

Krachttraining als topsporter ziet er anders uit dan krachttraining voor iemand die alleen maar sterker wil worden. Als sporter is het belangrijk dat je op een functionele manier kracht gaat trainen.

Een goede krachttraining voor sporters bestaat uit een variatie van de vijf grondmotorische eigenschappen. Dit zijn:

  • Kracht
  • Lenigheid
  • Uithoudingsvermogen
  • Coördinatie
  • Snelheid

Een variatie van deze vijf eigenschappen zal je sportprestatie verbeteren en de kans op blessures verkleinen. Al deze vijf eigenschappen zijn ook weer op verschillende manieren toe te passen. Dit is afhankelijk wat voor sport je doet en wat je doelen daarbij zijn.

 

 

Voorkom blessures

Ben je vaak geblesseerd, kom je net terug van een blessure of wil je in het algemeen voorkomen dat je geblesseerd raakt? Maanden of misschien wel een jaar lang uit de roulatie kan funest zijn voor jou carrière als topsporter. Erg cliché maar wel waar: “voorkomen is beter dan genezen”. In het voorkomen van blessures is je core stability een erg belangrijk punt. Het is de basis van jouw lichaam. Dit samen met een goed gevarieerde training zoals hierboven genoemd zal de kans op een blessure verkleinen.