Optimaal resultaat

Heb je er vaak over nagedacht dat je het liefst wel wat sterker zou willen zijn of meer spiermassa op je lichaam zou willen hebben. Maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Je spiermassa groeit niet zomaar. Elke dag in de sportschool staan, gewichten optillen en wegduwen zal wel wat doen maar voor een optimaal resultaat zal je ook de randvoorwaarden moeten kennen. Om een spier zo optimaal mogelijk te trainen moet je gebruik gaan maken van de supercompensatie die plaatsvindt bij spieren wanneer je deze traint. Op deze manier zal je het beste resultaat krijgen.

 

Eiwitten

Ook een goede voeding is van belang. Een van de belangrijkste dingen van spiermassa opbouwen is voldoende eiwitten binnenkrijgen. Eiwitten zijn voor je lichaam de “bouwstenen” waarmee je spieren worden opgebouwd. Als je weet dat voldoende rust samen met goede voeding de basis is voor spieropbouw kunnen we daar samen een mooi schema voor maken.

 

Weet wat je traint

Het kan zijn dat je zelf al een tijd bezig bent maar geen resultaat ziet. Je bent al weken bezig in de sportschool maar als je in de spiegel kijkt zie je nog steeds dezelfde persoon als een paar weken terug. Dit kan enorm frustrerend zijn. De vraag is dan of je functioneel aan het trainen bent. Misschien train je bijvoorbeeld het uithoudingsvermogen van jouw spieren, waarbij de massa over het algemeen van afneemt, in plaats van toeneemt. Het optimale train gewicht bepalen is belangrijk voor een goed resultaat. Dit doen we met behulp van een 1RM (Repetitie Maximaal) test. Hiermee bepaal je je maximale gewicht wat je één keer weg kan krijgen. Als je dit weet kunnen wij samen jouw optimale traingewicht bepalen.

 

Voorbeeld

Ook je spiermassa zal minder snel toenemen als je niet de goede voedingsstoffen aan je lichaam geeft. Als je je spieren wilt laten groeien is het van belang dat je rond de 1,6 gram eiwit per kilo lichaam gewicht binnen krijgt per dag.

 

Voorbeeld:

Joost weegt 70kg. Dit wil zeggen dat hij per dag ongeveer 112 gram (70 x 1,6) aan eiwitten binnen moet krijgen om zijn spiermassa optimaal te laten groeien.

ontbijt:

  • roerei bestaande uit: 2 eieren, paprika, courgette.
    • Totaal aantal gram eiwitten: 26,1

Lunch

  • 2 boterhammen met kipfilet (10,4g)
  • 2 boterhammen met pindakaas (8g)
    • Totaal aantal eiwitten 18,4 gram

Na het werk gaat Joost sporten. Na het sporten neemt hij een eiwitshake.

  • Aantal eiwitten eiwitshake: +/- 25 gram

Avondeten

AGV

  • krieltjes (2,5g)
  • broccoli (6,4g)
  • kipfilet (37,5g)
    • Totaal aantal eiwitten: 46,4 gram

Totaal aantal eiwitten van de dag: 115,9 gram

Dit is een heel eenvoudig voordeel van wat je op een dag kan eten en je ziet dat je aan voldoende eiwitten zit om je herstel, en dus de aanmaak van spiermassa, zo goed mogelijk te laten verlopen