Doen wat je leuk vindt

Uren op de loopband staan in de sportschool, honderd sit-up’s per dag, tientallen kilometers fietsen, het zijn niet de meest leuke manieren om je calorieën te verbranden. Je begint er aan, maar het is lastig om het lang vol te houden. Wat je ook doet, je moet het leuk vinden. Voordat we beginnen met trainen zal je daarom eerst een vragenlijst invullen die een goed beeld geeft van jou als persoon: wat vind je leuk en waar houd je van. Op basis daarvan gaan we een programma maken wat je makkelijk vol kunt houden. Daardoor komt het gewenste resultaat opeens heel dichtbij.

 

Onzeker over je lichaam?

Af en toe een opmerking over je gewicht horen is nooit fijn. Je gaat met steeds minder zelfvertrouwen de deur uit. Maar nu ben je klaar om de stap te zetten naar een fitter en strakker lichaam, de kilo's vet om te zetten naar spieren. Zelfs de kleinste vorm van overgewicht kan namelijk al tot complicaties zorgen. Onderzoeken tonen zelfs aan dat een kleine vorm van overgewicht de kans op chronische hart- en vaatziekte vergroot. Ook versnelt het de slijtage van gewrichten. Om er zeker van te zijn dat je je doelen gaat halen, gaan we samen een stappenplan maken. Dit met realistische, haalbare doelen.

 

Combinatie met voeding

Bij gezond leven hoort gezond eten, maar wat is nu precies gezond? Wanneer krijg je voldoende voedingsstoffen binnen en wanneer is het te veel of te weinig? Een boterham bij het ontbijt, tussen de middag weer een paar boterhammen, later een mueslireep tussendoor, bij het avond eten lekker wat pasta en na het eten nog een klein bakje chips. Als je wil afvallen zijn al deze kleine dingen killing voor het doel wat je voor ogen hebt. Door een week lang bij te houden wat je eet krijg je een goed beeld wat je allemaal binnenkrijgt. Op basis hiervan kunnen we een plan gaan maken waarbij je op een gezonde en leuke manier je kilo’s kwijt raakt.

 

Geen last van een jojo effect

De ene maand vijf kilo er af, de volgende maand weer vijf kilo erbij. Heel herkenbaar en van dat jojo effect wordt niemand vrolijk. Het gevolg hiervan kan zijn dat je de motivatie gaat verliezen en ook met minder plezier naar de sportschool gaat. Door een goede combinatie van High-Intensity Interval Training (HIIT) en krachttraining zal je het jojo effect kunnen vermijden. Met HIIT verbrand je het snelst calorieën als je het vergelijkt met kracht training of cardiotraining. Het grote voordeel van kracht training is dat je je rustmetabolisme omhoog brengt. Je rustmetabolisme is de energie die je lichaam nodig heeft om het draaiende te houden. Door je spiermassa te vergroten zal je rustmetabolisme omhoog gaan: de extra spiermassa kost het lichaam tenslotte energie. Hierdoor verbrandt je op lange termijn iedere dag meer calorieën zonder daar iets voor te hoeven doen.